Is jouw Instagram SEO-Proof?

Wist je dat je jouw Instagram ook kunt optimaliseren voor zoekmachines?

Hoewel Instagram en Google verschillende algoritmen en rankingfactoren hebben, zijn er nog steeds
overeenkomsten in wat ze als relevante en waardevolle content beschouwen. Hierbij een paar tips voor het optimaliseren van jouw Instagram profiel voor zowel instagram- als Google zoekresultaten:

  • Een duidelijke en relevante gebruikersnaam laat Google begrijpen waar jouw profiel over gaat. Daarnaast helpt het voor gebruikers om jou makkelijker te vinden in zoekresultaten.
  • Door slim gebruik te maken van zoekwoorden in jouw bio en beschrijving, geef je Google als het ware een seintje over welke onderwerpen jouw profiel gaat en zo vergroot je de kans dat jouw profiel tevoorschijn komt in de zoekresultaten die ertoe doen.
  • Een oogverblindende en relevante profielfoto verricht wonderen voor de branding en zichtbaarheid van jouw profiel in zoekresultaten. Zorg ervoor dat je profielfoto jouw persoonlijkheid weerspiegelt en de juiste sfeer uitstraalt, zodat je jezelf kunt onderscheiden van de rest van de menigte. Een onweerstaanbare profielfoto is tenslotte het visitekaartje van jouw online persona en kan het verschil maken tussen gezien worden en over het hoofd worden gezien!
  • Laat jouw profiel shinen door regelmatig en op hoog niveau content te plaatsen. Niet alleen helpt dit jouw profiel hoger te ranken in de resultaten van Google, maar het trekt ook meer bezoekers naar jouw digitale domein. Of het nu gaat om kleurrijke afbeeldingen, boeiende teksten of vermakelijke video’s, jouw content moet sprankelen en de aandacht grijpen van potentiële volgers.
  • Het aanmoedigen van interactie op jouw profiel leidt tot meer betrokkenheid van gebruikers en kan helpen om jouw profiel hoger te laten ranken in zoekresultaten. Met meer likes, shares en comments kunnen jouw posts een viraal effect hebben en zo meer potentiële volgers bereiken dan je ooit voor mogelijk had gehouden. En alsof dat nog niet genoeg is, kan een hogere betrokkenheid ook leiden tot een hogere ranking in de zoekresultaten, waardoor jouw profiel nog meer wordt blootgesteld aan een wereldwijd publiek. Win-win 🙂
  • Het plaatsen van een link naar jouw website of andere relevante platforms in jouw bio is als het leggen van een digitale rode loper naar jouw online aanwezigheid. Door deze slimme zet genereer je meer verkeer naar jouw website vanuit zoekresultaten en versterk je daarmee jouw online aanwezigheid. Zorg er wel voor dat de link relevant en up-to-date is, zodat het klikken op deze link van toegevoegde waarde is. Met de juiste link in jouw bio til je jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau!
  • Het gebruik van Instagram Insights helpt te begrijpen welke content en hashtags goed presteren en helpt ook om jouw strategie te optimaliseren voor betere zoekresultaten in zowel Instagram als Google.

Dus, waar wacht je nog op? Laat jouw profiel in de schijnwerpers staan en bereik de juiste mensen met de juiste inhoud!


Heb je hulp nodig op het gebied van SEO (copywriting, zoekwoordenonderzoek, (her)schrijven van teksten) of webdesign? Neem vrijblijvend contact met mij op.