Zoekwoordenonderzoek

Wat is een zoekwoordenonderzoek

Ik heb mijn vriend ChatGPT even gevraagd een uitleg te geven:
Een zoekwoordenonderzoek is het proces van het identificeren van de zoekwoorden en zoektermen die mensen gebruiken om online informatie te vinden, producten of diensten te kopen of om vragen te stellen over een specifiek onderwerp. Het is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA).

Bij een zoekwoordenonderzoek analyseer je de zoekopdrachten die je doelgroep gebruikt en ontdek je welke zoekwoorden en zoektermen relevant zijn voor jouw bedrijf of website. Je probeert daarbij inzicht te krijgen in de vragen, behoeften en interesses van je doelgroep. Het doel is om de zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor jouw bedrijf, producten of diensten en die je kunt gebruiken om de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw website in zoekmachines te verbeteren.

Een goed zoekwoordenonderzoek bestaat uit het analyseren van zoekwoorden op basis van zoekvolume, concurrentie, relevantie en intentie. Hierdoor krijg je een beter begrip van de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt en kun je deze inzetten om hogere rankings te behalen en meer verkeer naar je website te leiden.

Een zoekwoordenonderzoek (ook wel keyword research genoemd) is een essentieel onderdeel van elke SEO-strategie. Eigenlijk is een zoekwoordenonderzoek dé basis voor alle teksten op jouw website. Zonder een zoekwoordenonderzoek heb je geen idee op welke zoekwoorden je moet focussen. Voer dus altijd een zoekwoordenonderzoek uit wanneer je je website wilt optimaliseren voor de zoekmachines of wanneer je aan de slag gaat met de teksten voor een nieuwe website of blog.

Waarom is het belangrijk een zoekwoordenonderzoek uit te voeren?

Een zoekwoordenonderzoek helpt je bij het vinden van de juiste zoekwoorden waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken. Door het vinden van de juiste zoekwoorden kun je verkeer naar je website leiden en je website optimaliseren voor o.a. Google. Dit kan helpen bij het verbeteren van de zichtbaarheid en het verhogen van de rankings van je website.

Het vinden van de juiste zoekwoorden is niet alleen belangrijk voor het optimaliseren van je website, maar ook voor het optimaliseren van je content. Door het gebruik van de juiste zoekwoorden in je content kun je jezelf positioneren als een expert op je vakgebied en je doelgroep aantrekken.

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Je kan een zoekwoordenonderzoek op veel verschillende manieren uitvoeren. Als SEO-expert gebruik ik een uitgebreid en ingewikkeld format voor het uitvoeren van het zoekwoordenonderzoek. Maar het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. Er zijn meer manieren hoe je een zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren, zonder dat je zelf ook SEO-specialist hoeft te zijn ???? Ik ga je stap voor stap uitleg geven hoe iedereen een zoekwoordenonderzoek kan uitvoeren:

1. Begin met een brainstormsessie

Maak een lijst van zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf of website. Denk aan zoekwoorden waarvan je denkt dat ze door je doelgroep worden gebruikt. Meer info over zoekwoorden vind je hier.

2. Gebruik een tool

Maak gebruik van een zoekwoordplanner-tool om zoekwoorden te vinden die gerelateerd zijn aan je bedrijf of website. Tools zoals de Google Keyword Planner kunnen je helpen om gerelateerde zoekwoorden te vinden en tonen ook het zoekvolume en de concurrentie van deze zoekwoorden.

3. Analyseer je concurrenten

Analyseer de zoekwoorden die je concurrenten gebruiken om verkeer naar hun website te leiden. Dit kan je helpen om nieuwe zoekwoorden te vinden waar je nog niet aan hebt gedacht.

4. Maak een lijst van zoekwoorden

Maak een lijst van de zoekwoorden die je hebt gevonden en sorteer deze op relevantie, concurrentie en zoekvolume.

Het is belangrijk om een balans te vinden tussen zoekwoorden met lage concurrentie en zoekwoorden met hoge concurrentie in je SEO-strategie. Zoekwoorden met lage concurrentie hebben minder concurrentie van andere websites, wat betekent dat het gemakkelijker kan zijn om een hogere rangschikking in zoekmachines te behalen. Het richten op zoekwoorden met lage concurrentie kan voordelig zijn als je een nieuwe website hebt, een niche-markt bedient of als je wilt beginnen met het genereren van organisch verkeer.

Zoekwoorden met hoge concurrentie hebben veel concurrentie van andere websites die ook proberen te ranken voor dezelfde zoektermen. Hoewel het moeilijker kan zijn om met deze zoekwoorden hoger te scoren, kunnen ze waardevol zijn omdat ze vaak worden gebruikt door een groot aantal zoekers. Het richten op zoekwoorden met hoge concurrentie is nuttig als je een gevestigde website hebt, een bredere markt bedient en wilt concurreren met andere autoritaire spelers in jouw branche.

Hetzelfde geldt voor zoekvolume. Het ideale scenario is om ook hier een mix van beide te hebben. Richt je op zoekwoorden met een hoog zoekvolume om een breder publiek aan te spreken en verkeer te genereren, maar gebruik ook de zoekwoorden met een lager zoekvolume, omdat ze kunnen zorgen voor gerichter verkeer en minder concurrentie.

5. Gebruik de zoekwoorden in je content

Gebruik de zoekwoorden die je hebt gevonden in je content, zoals blogberichten, productbeschrijvingen en landingspagina’s. Zorg ervoor dat de zoekwoorden natuurlijk worden opgenomen in de teksten en zorg er voor dat er geen overkill aan zoekwoorden wordt gebruikt. Dit gaat namelijk ten kosten van de gebruikerservaring en daarmee scoor je uiteindelijk weer lager in de ranking. Geef titels en meta beschrijvingen van de pagina’s ook zoekwoorden mee!

6. Herhalen & updaten

Blijf het zoekwoordenonderzoek herhalen: Het is belangrijk om regelmatig je zoekwoordenonderzoek te herhalen en te updaten. De manier waarop mensen zoeken verandert voortdurend en daarom moeten ook je zoekwoorden af en toe bijgestuurd worden en geüpdatet worden.

Wil je meer weten over zoekwoorden (keywords)? Lees mijn uitgebreide blog over de soorten zoekwoorden en de werking ervan. Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Neem vrijblijvend contact met mij op!